Derékfájás felnőtt korban

A problémáról általában:

Az egyszerű derékfájás= lumbágó leggyakoribb oka, hogy az ágyéki gerinccsigolyák kimozdulnak a helyes, szimmetrikus állapotukból. Ezt a szervezet önmaga nem tudja helyreállítani de a folyamat további romlását megpróbálja megakadályozni avval, hogy az adott állapotot rögzíti, vagyis a csigolyák melletti izomkötegek és szalagok állandó görcsös feszítésével igyekszik a csigolyákat a megfelelő pozíciójukban tartani. Ez a fájdalom fő okozója.

Derékfájás további okai: porckopás, porckorongsérv, csontritkulás, daganatos megbetegedés, sérülésből, menstruáció, veseproblémák, gyulladások (például csontvelő), nőknél méh, férfiaknál prosztata elváltozások, Rheumatoid artritisz, a Bechterew-kór , övsömör,

A porckorongsérv = Isiász: a gerinc mellett húzódó idegek, ideggyökök, amelyek a lábunkban is végighúzódnak nyomás alá kerülnek. Oka lehet a porckorong kiboltosulása. A betegek sokszor gondolnak erre, de csak az esetek 4%-ban fordul elő.

Veseeredetű fájdalom: általában egyoldali és egyéb tünet is kíséri, mint pl: láz, vizelési panasz, véres, zavaros vizelet megjelenése, alhasba sugárzó vagy társuló alhasi fájdalom

Lumbágó leggyakoribb tünetei: hirtelen mozdulat vagy ismeretlen ok hatására fellépő intenzív derékfájás,a beteg kötöttnek érzi a derekát, reggelente nehezen kel fel, éjszaka is fájhat a derék, mozgás fokozza a fájdalmat, pihenés javíthatja

Isiász leggyakoribb tünetei: a fájdalom a derékból zsibbadás vagy éles fájdalom formájában lesugárzik a farpofákba, combba, alsó végtagokba, bokába. A fájdalmat kísérheti izomgyengeség, mozgászavar, szélet vizelettartásai nehézség, merevedési zavar

Teendők:

Az egyszerű derékfájás okozta izomfájdalom akut panaszai

• kemény fekhelyen történő fekvésre,
  • a fájdalmas terület hűtésére vagy melegítésére
  • a patikában szabadok kapható izomlazító, fájdalomcsillapító és non szteroid tartamú gyulladáscsökkentő és fájdalomcsillapitó krémek
  • non szteroid hatóanyag tartamú fájdalomcsillapító tabletták , tapaszok ,
  • szakember által felhelyezett hatóanyagmentes kinesiotape tapasz használatára pár nap alatt javulni kezdenek.

Kérdés esetén hívja háziorvosát, aki telemedicinális ellátás során megbeszéli Önnel a teendőket

Forduljon háziorvoshoz:

• ha a derékfájás napok alatt nem szűnik,
  • kórelőzményében daganatos betegség szerepel,
  • szteroidtartalmú gyógyszert szed,
  • ismert csontritkulása van,
  • a derékfájdalom kisugárzik az alsó végtagba, zsibbadás, érzészavar jelentkezik,
  • véres vagy zavaros vizeletet észlel
  • a fájdalom a kismedencébe, húgyhólyagba sugárzik
  • a derékfájás okának tisztázása miatt

Háziorvosi ügyeleti ellátás indokolt:

• derékfájás mellett, láz, vizelési panasz, alhasi fájdalom jelentkezik-