A fejfájás típusai, okai és kezelési lehetőségei

A fejfájás rendkívül gyakori állapot, amit a legtöbb ember az élete során többször is átél. A fő tünete a fej, a halánték vagy a szemkörnyék fájdalma, ami lehet lüktető, állandó, éles vagy akár tompa is.

Milyen gyakori a fejfájás felnőtteknél?

A fejfájás a világon az egyik leggyakoribb fájdalmas állapot, és a munkából, illetve az iskolából való hiányzás egyik fő oka. Az elmúlt évben világszerte a felnőttek 75%-ának volt legalább egyszer fejfájása.

Milyen típusai vannak?

Több mint 150-féle fejfájás létezik, melyek két fő kategóriába sorolhatók: Elsődleges forma:

Az elsődleges fejfájások azok, amelyek nem kapcsolódnak más egészségügyi állapotokhoz, azaz nem egy szervi vagy egyéb károsodás következtében alakulnak ki. Ilyenek lehetnek:

• Cluster – rohamokban jelentkezik, és több héten át, naponta akár több alkalommal is rendkívül heves homloktáji, szemkörnyéki fájdalommal jár. A kiváltó oka nem
  • Migrén – rohamokban jelentkező, általában (de nem mindig) féloldali, erőteljes, pulzáló fájdalommal járó állapot.
  • Tenziós – a leggyakoribb típus, ami a fej bármelyik részén megjelenhet, és enyhe, mérsékelten súlyos fájdalommal jár.
  • Napi rendszerességű, tartós (new daily persistent headache – NDPH) – több mint 3 hónapja tartó, közepesen súlyos, általában kétoldali, nyomó vagy szorító jellegű tünetekkel járó,

folyamatosan fennálló fejfájás, változó tünetekkel (egyszer migrénes, másszor tenziós vagy clusterszerű fájdalom). A hátterében nem szervi károsodás áll.

A tenziós fejfájás és a migrén gyakori kiváltó okai a következők:

• alkoholfogyasztás,
  • változások az étkezési vagy alvási szokásokban,
  • depresszió,
  • a családdal és a barátokkal, a munkával vagy az iskolával kapcsolatos érzelmi stressz,
  • túlzott gyógyszerhasználat,
  • a szem, a nyak vagy a hát megerőltetése a rossz testtartás miatt,
  • nem megfelelő világítás,
  • zaj,
  • az időjárás változásai,

Másodlagos fejfájástípusok:

A másodlagos fejfájás egy másik egészségügyi állapothoz kapcsolódik, mint például:

• fejsérülés vagy egyéb sérülés,
  • magas vérnyomás (hipertónia),
  • fertőzés,
  • túlzott gyógyszerhasználat,
  • agyi erek betegségei

A fejfájásnak egyéb környezeti okai is lehetnek:

• bizonyos ételek vagy összetevők, például koffein, alkohol, fermentált ételek, csokoládé és sajt fogyasztása,
  • allergéneknek való kitettség,
  • passzív dohányzás,
  • a háztartási vegyszerek vagy parfümök erős szaga, illetve

TEENDŐK:

1. Patikában vény nélkül elérhető gyógyszerekkel otthon kezelhető:

• egyszerű, ismert formában jelentkező fejfájás
  • ha láz, vagy egyéb 1-2 napos légúti tünetek vagy egyéb fertőzés mellé társul.
    Ilyen gyógyszerek: paracetamol (Panadol, Rubofen), metamizol-Na (Algopyrin), Ibuprofen, diclofenac (Cataflam dolo, Voltaren dolo stb.) hatóanyagú fájdalomcsillapítók alkalmazása, megfelelő dózisban, 4-6 óránként.

Emellett egyéb házi gyógymódokat is alkalmazhatunk:

• bő folyadékfogyasztás
  • homloktáji borogatás
  • sötét hűvös szobában ágynyugalom
  1. Hívja fel háziorvosát rendelési időben, ill telemedicinális tanácsadás keretében az ügyeletet 1830:

• Ha gyógyszerek többszöri megfelelő dózisban történő alkalmazása ellenére nem javul egyáltalán a fájdalom minimum 24 órán túl,
  • Ha egyéb enyhe tünetek is kísérik a fejfájást 2-3 napja nem csillapodó láz, állandó szédülés, hányinger, hányás,
  1. Forduljon Sürgősségi osztályhoz, vagy hívjon Mentőt (112):

• Ha hirtelen ütésszerű éles fájdalommal kezdődik, eddig sosem tapasztalt jellegű fájdalom
  • Ha súlyos egyéb tünetek kísérik a fejfájást:
    • ájulás, eszméletvesztés
    • epilepszia-szerű végtagokra terjedő rángások
    • féloldali végtagokra lokalizált zsibbadás, gyengeség esetleg bénulás
    • tudatzavar, beszédzavar, látászavar, indokolatlan hányás
    • extrém magas vérnyomás 180 felett
  • Ha bármilyen sérülés érte a fejét a megelőző 24-48 órában.

Gyakran visszatérő, ismétlődő fejfájás kivizsgálást igényelhet, melynek megszervezésében háziorvosa segíthet.