Csípések

Fontos különbséget tenni rovarharapás és rovarcsípés között. Rovarharapás során méreganyag nem jut a szervezetbe, így nem allergizálhat, viszont betegségeket terjeszthetnek. Például kullancs: Lyme-kór, szúnyog: malária, bolha: pestis, stb.

Rovarcsípés:

Rovarcsípés során (méhecske, darázs) méreganyag jut az emberi szervezetbe, ezért méh és darázscsípés esetén nem csak helyi reakciók, hanem az egész szervezetet érintő allergiás reakció alakulhat ki. Méh- és darázscsípés:

1. A fullánkot, ha van, távolítsuk el egyszerűen, vagy pöcköljük ki, vagy csipesszel emeljük ki (női szemöldökcsipesz is tökéletes)
  2. A csípés helyén 1-5 cm bőrpír, duzzanat keletkezik, amely néha jóval nagyobb is lehet, és akár 48 óráig is
  3. Ha végtagot ért a csípés, polcoljuk fel, jegeljük. Viszketés esetén használhatunk a gyógyszertárban recept nélkül kapható antihisztamint (cetirizin, loratadin hatóanyag), fájdalom, égő érzés esetén fájdalomcsillapítót (ibuprophen hatóanyag). A kalcium nem ér semmit, hatástalan és felesleges!

Mikor forduljunk orvoshoz?

1. Nagy helyi reakció: ha a duzzanat és bőrpír nagyobb, mint 10 cm, és a 4-6 óra múlva is növekszik, keressük fel háziorvosunkat vagy a háziorvosi ügyeletet
  2. Ha a csípés után 3-5 nappal alakul ki helyi duzzanat, bőrpír, fájdalom, esetleg a csípés helyétől egy bőrpír-csík jelenik meg, ez bakteriális fertőzést jelenthet, lássa háziorvosunk!
  3. Ha a csípés a szájat, nyelvet, torkot érte, ha duzzad az arca, ha zihál, nehézlégzése van, ha hányás/hasmenés jelentkezik, ha ájulásérzés fogja el, leesik a vérnyomása, szapora a pulzusa- azonnal hívja a mentőt, SBO

Kullancscsípés:

Általában tavasztól őszig fordul elő. Mivel fájdalmatlan, sokszor észrevétlen marad. Teendők:

1. A kullancsot távolítsuk el, amint észrevettük. Otthon, akár a két kezünkkel, szemöldök csipesszel,
  2. Nem baj, ha a feje benne marad, majd kilökődik. Ne kenjük be semmivel!!! Olyankor csak öklendezésre késztetjük a kullancsot, ami azt eredményezheti, hogy a hányadékával kórokozó jut a szervezetünkbe. Ha eltávolítottuk, fertőtlenítős spray-vel befújhatjuk, de az sem baj, ha nem tesszük.

A kullancsot nem kell bevizsgáltatni. Magyarország nagy területén a kullancsok fertőzöttek a Lyme-kór kórokozójával, de csak ritkán adják át a kórokozót.

Felesleges antibiotikummal kezelni!

Minden esetben jegyezzük fel a kullancscsípés idejét és helyét!

Mikor forduljunk orvoshoz:

Ha a kullancscsípés után 1-8 héttel a csípés helyén bőrpír jelenik meg, amely a szélek felé terjed, közepe gyógyul. Így gyűrű alakú, szabálytalan elváltozás alakul ki. Vagy kékesvörös kiemelkedések, papulák alakulnak ki a bőrön, melyet a közeli nyirokcsomók duzzanata kísér. Forduljunk háziorvosunkhoz!

A kullancscsípés NEM igényel ügyeleti ellátást, de semmiképp nem sürgősségi ellátást!